Sakrament małżeństwa w naszej Parafii
Formalności:
W kancelarii parafialnej należy w miarę wcześnie ustalić i zatwierdzić datę planowanego ślubu. W terminie trzech do dwóch miesięcy przed ślubem obydwoje narzeczeni zgłaszają się osobiście w kancelarii z pakietem potrzebnych dokumentów aby spisać i podpisać „protokół przedślubny”. Zgodnie z prawem zgłosić należy się w parafii narzeczonej. Jeżeli zachodzi ważna przyczyna, można zgłosić się w parafii narzeczonego. Jeżeli ślub ma się odbyć w innej parafii, należy się postarać najpierw o zgodę parafii własnej.
Dokumenty:
Przy spisywaniu protokołu należy przedstawić:
- dowód tożsamości,
- świadectwo chrztu,
- świadectwo ukończenia katechizacji w zakresie szkoły średniej,
- dokument potwierdzający ukończenie nauk przedślubnych lub o ich trwaniu,
- świadectwo zawarcia związku cywilnego, a jeżeli ślub ma być konkordatowy, to zaświadczenie o braku przeszkód cywilnych z Urzędu Stanu Cywilnego.
Nauki:
Kandydatów do małżeństwa obowiązują „nauki przedślubne” .
Uwagi:
Liturgia sakramentu małżeństwa sprawowana jest najczęściej w ramach Mszy świętej (tzw. „Ślub Rzymski”). Narzeczeni mogą wcześniej ustalić z duszpasterzem przebieg niektórych elementów liturgii (w ramach przepisów liturgicznych).
Sugestie co do wystroju można przedyskutować z duszpasterzem. Wykwalifikowanego organistę można zamówić osobiście w porozumieniu z parafią. Niedopuszczalne jest stosowanie udziwnień i ekstrawagancji. Nie ma również zgody na sprowadzanie firm dekoratorskich do kościoła, jak i robienie zdjęć przez fotografów bez wcześniejszego uzgodnienia.
Zwyczajowo z okazji błogosławienia małżeństwa składa się dobrowolną ofiarę na rzecz funkcjonowania parafii.